Sunday, December 5, 2010

Bunga Sakura =)

Salam dan heloo semuaa :)

Hari nie sy ada tulang yang tak seberapa berat nk update blog..hehehe...rasa tertarik pulak kat bunga sakura di Jepun...sbb selalu tgk kat tv..hehehe..rasa nk sentuh je daun diaa..hehehe(seperti biasa,bnyk hehehe)


SakuraBunga Sakura atau Cherry Blossom dalam bahasa Inggeris (huruf-huruf kanji dan bahasa Cina: 桜 atau 櫻; katakana: サクラ) ialah nama yang merujuk kepada pokok-pokok hiasan ceri dalam bahasa Jepun, Prunus serrulata, serta kelopak-kelopak mereka. Buah ceri (dikenali sebagai sakuranbo) muncul daripada sebuah spesies pokok yang berbeza. Selain itu, Sakura juga merupakan nama yang seringkali digunakan masyarakat Jepun...Oooo,macam tuu..Kebanyakan dalam manga pom selalu gunakan pokok bunga sakura sebagai tanda kebahagiaan.. :)

Sakura merupakan tumbuhan yang asli di Banjaran Himalaya, Bengal Utara (kini Bangladesh) dan di Asia timur seperti China, Jepun dan Korea Selatan. Jepun mempunyai jenis sakura yang berbeza-beza iaitu lebih daripada 305 jenis boleh ditemui di sana.Kebanyakan daripada mereka telah dikacukkan secara tiruan atau dicantumkan oleh orang Jepun hortikultur berabad yang lalu..

Di sana pom buat Pesta Melihat Bunga...Mesti bestt wooo n romantik gak..ngeh3(start daa gatal)

Jom tengOk bungaa :)(bunga sakura sahaja)


Bunga sakura :D



Bunga sakura di Washington

Pokok sakura di Gunung Fuji dan Shinkansen

Cherry Blossom in Kyoto
i want this pleasee



Teringin sangat nk tengok secara 'real'..tapi tapi..itu tak mungkin atau mungkin terjadi.....currently in waiting mOde..huhu :'(

2 comments: